Informatie en diensten die voor iedereen bruikbaar en begrijpelijk zijn lijkt vanzelfsprekend maar is dat niet. Nog te vaak zie je dat technologie niet goed werkt voor gebruikers. Dat moet en kan anders! Het is bovendien een mensenrecht.
Standaarden
Iemand is pas beperkt als de omgeving onvoldoende rekening houdt met die gebruiker. Die gebruiker als uitgangspunt nemen hoeft trouwens niet moeilijk te zijn: veel problemen kunnen al worden voorkomen met het eenvoudig toepassen van webstandaarden.
De business case van digitoegankelijk
Digitale toegankelijkheid is ook commercieel interessant: Miljoenen Nederlanders kunnen niet vanzelfsprekend gebruik maken van websites of webwinkels. Bijvoorbeeld omdat ze slechtziend, blind of kleurenblind zijn. Of omdat ze geen muis kunnen gebruiken. Of omdat ze moeite hebben met ingewikkelde teksten. Slechthorende of dove mensen hebben vaak problemen met video’s. Door de vergrijzing wordt deze groepen steeds groter. Voor deze mensen is het belangrijk dat de tekst en afbeeldingen worden herkend door screenreaders, er voldoende contrast is tussen kleuren, het lettertype groot genoeg is, video’s ondertiteld zijn en de website bijvoorbeeld ook te bedienen is met enkel het toetsenbord. We hebben het over zo’n 25% van de bevolking! Waardevolle potentiële klanten dus om digitoegankelijk voor te zijn, zeker in de huidige 1,5 meter-samenleving.
Verplichting
Voor de Nederlandse overheid is digitale toegankelijkheid inmiddels een verplichting. Voor een groot deel van het bedrijfsleven volgt deze in 2025.
Recent
- Deque’s tweede Axe-Con conferentie groot succesVan 15-17 maart vond Deque’s webconferentie plaats. Voor de tweede keer een inclusief, gratis, internationaal en online congres over alle facetten van digitale toegankelijkheid. “het feit dat meer dan 25.000 mensen dit jaar axe-con bezoeken is fantastisch en tegelijkertijd verbaast […]
- Deque Systems in EuropaSinds de zomer van 2021 heeft Deque een kantoor in Nederland . Vanuit de vestiging in Utrecht ondersteunt Deque Nederlandse en andere Europese klanten in het toegankelijk maken van hun websites en mobiele apps. Dat doen we onder andere met […]
- Knops beantwoordt KamervragenStaatssecretaris Knops heeft Kamervragen over digitale toegankelijkheid beantwoord. Belangrijke vraag was waarom na twee jaar voorbereidingstijd de toegankelijkheidseisen nog steeds niet volledig worden nageleefd. De staatsecretaris gaf aan dat de meest voorkomende redenen zijn: zijn te weinig kennis beperkt organisatorisch […]